Annons

”Förtjänar inte att anklagas för grumligt tänkande”

Om vi låtsas att antiken aldrig hade funnits skulle vi haft ett annat samhälle, skriver författaren. På bilden del av Afrodite-staty.
Om vi låtsas att antiken aldrig hade funnits skulle vi haft ett annat samhälle, skriver författaren. På bilden del av Afrodite-staty. Foto: Anders Good/TT

KULTURDEBATT | Den fräna kritiken mot att ta bort antiken ur grundskolan bjöd på grumliga identitetsmarkörer, menade Kenneth Nordgren. Här bemöter Katarina Harrison Lindbergh, historiker och författare, hans argument.

Under strecket
Publicerad

Man skulle kunna sammanfatta Kenneth Nordgrens text med orden ”det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta”, men den som verkligen gör en ansträngning för att förstå vad han vill ha sagt kommer troligen till denna slutsats: Skolverket gjorde fel gällande revideringen av kursplanen i historia för grundskolan, men kritikerna har klagat och blivit upprörda av fel anledningar.

Enligt Nordgren tror kritikerna i princip att samhället kommer att gå under och svenskarna förfalla i barbari om eleverna inte får i sig en eller ett par lektioner antikens Grekland och Rom någon gång under sina nio grundskoleår. Ja, det finns kanske den sortens kritiker, men de flesta som höjde rösterna gjorde det av andra skäl.

Annons
Annons
Annons