Annons

Därför väcker bilden på soldaten starka känslor

Kvinnlig adjutant från Försvarsmaktens kampanj ”Kom som du är”.
Kvinnlig adjutant från Försvarsmaktens kampanj ”Kom som du är”. Foto: Försvarsmakten

Okonventionella bilder på personer i uniform har tagit över sociala medier på grund av Försvarsmaktens senaste kampanj. ”Bra jobbat Försvarsmakten!”, skriver en användare på sociala medier, samtidigt som den anklagas för att vara osann.

SvD
Uppdaterad
Publicerad

”Kom som du är”, så lyder försvarsmaktens nya slogan för att locka till fler till försvaret. Som en del av den nya kampanjen har bilder delats på sociala medier på normbrytande anställda inom försvarsmakten. Mottagandet har varit delat på mitten mellan en hat- och kärleksstorm.

Under bilden på en kvinnlig adjutant skriver flera användare att de hoppas att fler kvinnor nu kommer söka till Försvarsmakten, till exempel en användare ”Bra jobbat Försvarsmakten, fortsätt inspirera tjejer att vilja vara med i försvaret!”, medan en annan användare uttrycker att ”ett montage av vapen och jetplan hade förmodligen dragit in 50 gånger så många sökande”.

Foto: TT/Försvarsmakten Bild 1 av 5

Annonsen som är föremål för diskussion.

Foto: Försvarsmakten Bild 2 av 5

Försvarsmaktens hyllning till Pride.

Foto: Försvarsmakten Bild 3 av 5
Foto: Försvarsmakten Bild 4 av 5
Foto: Försvarsmakten Bild 5 av 5
Annons
Annons
Annons