Annons
X
Annons
X

Regeringsflyg går back 227 miljoner – drabbar Försvaret

På fyra år har det svenska statsflyget – regeringsplanen – gått back med nästan 227 miljoner kronor. Det visar SvD:s sammanställning.

– Man kan fråga sig om Försvarsmakten inte har bättre nytta av att använda sina pengar till annat, säger Hans Wallmark (M), ledamot i försvarsutskottet.

(uppdaterad)
Peter Hultqvists Afrika-resa
Foto: Johan Nilsson/TT

SvD har tidigare rapporterat om försvarsminister Peter Hultqvists tjänsteresa under en vecka i Afrika tidigare i höst.

Regeringsplanet – en Gulfstream 550 – fick då vänta på plats i Botswana och Sydafrika. Av handlingar som lämnats ut på SvD:s begäran framgår att den svenska delegationen först bodde på hotell i huvudstaden Gaborone. Under helgen flyttade man istället till den femstjärniga safarilodgen Tau Game, en vistelse som bokades av försvarskoncernen Saabs dotterbolag i Sydafrika, Saab Grintec Defence, som Hultqvist också besökte på resan.

– Vi hade gjort en gruppbokning och när vi fick reda på att de saknade rum så lät vi dem ta några av rummen. Men de måste de ju betala för sig och vi har skickat fakturan till försvarsdepartementet, säger Saabs presschef Sebastian Carlsson till SvD.

Annons
X

Peter Hultqvist har på SvD:s fråga inga kommentarer till det lämpliga i att ett privat försvarsföretag, med miljardaffärer och stora kontrakt med svenska staten, förser försvarsministern med hotellrum. Enligt försvarsdepartementet ”var det i ett sent skede oklart var delegationen skulle tillbringa helgen.”

”Saabs Sydafrikakontor åtog sig att, med sin lokalkännedom, vara behjälpligt med att boka logi för helgen”, skriver departementsrådet Carina Johansson i ett mejl till SvD.

Besättningen på regeringsplanet bodde samtliga fyra nätter på ett och samma hotell i Gaborone, den fyrstjärniga golfresorten Phakalane Golf Estate Hotell, som rymmer Botswanas enda 18 håls mästerskapsbana. Enligt Försvarsmaktens pressekreterare Jesper Tengroth blev kostnaden cirka 28 300 kronor för fem personer.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Man gör en hotbedömning för besättningen, en hot- och riskanalys inför varje sådan här flygning och då kommer man fram till olika saker. Utifrån det tittar man på ett boende som uppfyller kraven, säger Tengroth till SvD.

    Försvarsmakten har fortfarande inte fått in alla underlag för kostnader i samband med den veckolånga tjänsteresan, men uppskattar att det rörde sig om det dubbla i förhållande till den ersättning man har rätt att ta ut av försvarsdepartementet: 10 800 kronor per flygtimme, vilket innebär ett totalt minus på 275 000 kronor just för den resan.

    Men Afrikaresan är bara ett exempel på resor med statsflyget som går back. Sammanlagt handlar det om stora belopp.

    Ett av två svenska statsflyg – en Gulfstream 550. Foto: Henrik Montgomery/TT

    SvD har sammanställt uppgifter från Försvarsmaktens årsredovisningar de senaste fyra åren, med både S-MP-regeringen vid makten och tidigare Allianspartierna i regeringen Reinfeldt. I redovisningen framgår vilka intäkter Försvarsmakten haft efter att ha fakturerat användarna av planen, exempelvis regeringskansliet. På utgiftssidan framgår sedan den verkliga kostnaden för resorna.

    Totalt rör det sig om ett underskott 226,7 miljoner kronor för perioden 2012-2015. Minusposterna varierar mellan 102 miljoner 2013 och 28,5 miljoner 2015, i genomsnitt nästan 57 miljoner kronor om året.

    – Det här är Försvarsmaktens subvention till statsflyget. Allt som är differensen mellan 10 800 i timmen och den verkliga kostnaden får Försvarsmakten stå för, säger Hans Wallmark (M) till SvD.

    I en skriftlig fråga till försvarsminister Peter Hultqvist i riksdagen bad Wallmark om svar på om det finns några planer på ”att se över vilka kostnader dagens organisation av statsflyget innebär för Försvarsmakten och om prissättningen är rimlig”.

    När Hultqvist svarade på tisdagen hänvisade han till att det nu pågår en ”översyn av riktlinjer” i regeringskansliet, som han inte vill föregå. Enligt svaret är det samtidigt ”av vikt att säkerställa att behovet av flygtransporter med statsflyget tillgodoses kostnadseffektivt”.

    Hans Wallmark (M) till SvD:

    – Frågan är om det rimligt att ha ett statsflyg som inte står i proportion till den kostnad det medför och därmed belasta Försvarsmakten med det.

    Annons
    Foto: Johan Nilsson/TT Bild 1 av 2

    Ett av två svenska statsflyg – en Gulfstream 550.

    Foto: Henrik Montgomery/TT Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X