Första sprickan i digital tv-fasaden

För ett år sedan rådde digital tv-feber. Nu bryter snarare frossan ut. Trots att tittarna börjat upptäcka nischkanalerna håller inte intäktskalkylerna för många av de nya tv-utmanarna.

Under strecket
Publicerad
Annons

Analys | Digital utslagning
När ansökningstiden om en licens i det digitala marknätet gick ut förra hösten var det många som kände sig kallade: ungdomskanaler, lokala kanaler, folkrörelsekanaler och andra hårt nischade satsningar om vartannat.

Regeringen eldade på den digitala ivern genom att försöka få så många kanaler som möjligt att sända okodat - och det man kan konstatera nu är att det som skapades blev en digital bubbla, med överoptimistiska kalkyler över tittande och intäkter och en något naiv syn på att det nu skulle växa fram en helt ny mångfald, med fler aktörer än de stora svenska tv-bolagen och utländska jättar som Turner och BBC.

Annons
Annons
Annons