Annons
X
Annons
X

Nytt Saab-plan hyllas av testpilot: ”Överlägset”

Saab och Boeing har genomfört den första testflygningen med sitt nya skolflygplan. Lyckas de sälja planet väntar en jättemarknad. Men nu ser den redan hårda konkurrensen ut att skärpas än mer.

(uppdaterad)
Saabs och Boeings nya plan

På bara en vecka lyckades flyg- och försvarsindustriföretagen Saab och Boeing gå från utrullning och inledande marktester av deras nya skolflygplan till att göra den första testflygningen. Det stod klart när Boeings chefstestpilot Steven Schmidt bara några dagar före jul lyfte med det nya planet.

Med ombord fanns då också Dan Dreager, chefspilot för Boeings flygvapenprogram. Tillsammans gjorde de en 55 minuter lång runda från flygplatsen i St. Louis, USA, och som mest var planet uppe på en höjd av omkring 3 500 meter.

– Det var en fantastisk upplevelse att se planet starta, en riktig milstolpe för oss. Men det var samtidigt rätt odramatiskt, precis som man vill det ska vara under en första flygning, säger Eddy de la Motte, Saabs ansvarige för skolflygplansprojektet T-X.

Annons
X
En vecka efter att Saabs och Boeings skolflygplan rullades ut för marktester har det gjort sin första flygning. Foto: Boeing

Det är en av Saabs största satsningar och under de tre år projektet pågått har det satt rejäla spår i Saabs resultat. Det säger väl också något om hur högt förhoppningarna är ställda kring det samarbete som Saab och amerikanska Boeing har.

För om allt går vägen hoppas de få ett kommande jättekontrakt från det amerikanska flygvapnet som behöver byta ut sina nuvarande föråldrade skolflygplan T-38 Talon. Och då handlar det inte om några enstaka flygplan.

I en första omgång behöver flygvapnet omkring 350 plan. Det företag som lyckas få beställningen har dessutom goda möjligheter att få följdorder och ligger dessutom bra till när även USA:s många allierade behöver skaffa nya skolflygplan.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Där fram i skolflygplanet sitter eleven som håller på att utbilda sig till stridsflygare. Bakom eleven sitter instruktören som är en erfaren pilot. Fast i det här fallet är det två testpiloter som sitter i planet. Foto: Boeing

    Saab och Boeing är nu inte ensamma om att försöka få det lockande kontraktet. Med i konkurrensen finns bland annat försvarsindustriföretaget Northrop Grumman som även de satsat på att utveckla ett helt nytt plan. Dessutom finns två grupper med Lockheed Martin/Korea Aerospace Industries och Raytheon/Alenia Aermacchi som i stället gör nya varianter av två äldre plan.

    Jag är övertygad om att vi kommer att vinna.

    Hittills har det verkat som att striden kommer att stå mellan de här fyra. Fast enligt obekräftade uppgifter från sajten Aviation Week är nu även amerikanska Sierra Nevada Corp på väg med ett plan som utvecklas tillsammans med turkiska TAI, Turkish Aerospace Industries.

    Andra uppgifter talar om att även Textron Aviation, som tidigare drog sig ur projektet, nu kan vara på väg tillbaka igen. I så fall skulle det bli totalt sex företagsgrupper som slåss om uppdraget.

    – Jag är övertygad om att vi kommer att vinna. För vi har tagit fram ett skräddarsytt system för flygvapnet och nu har vi visat att vi kan leverera i tid. Under hela projektet har vi också haft fokus på att få ned kostnaden, säger Eddy de la Motte.

    Saab och Boeing kom egentligen in ganska sent i den utdragna processen men har nu efter nästan exakt tre år lyckats utveckla ett helt nytt plan. Det är en rekordkort tid jämfört med hur lång tid den här typen av projekt brukar ta.

    – De som är snabba brukar klara det på sex–sju år. Vi har bland annat kortat tiden genom att återanvända system vi utvecklat för andra flygplan. Eftersom det är ett nytt plan har vi också kunnat använda de senaste metoderna för utveckling, säger Eddy de la Motte.

    Saab har bland annat helt gjort om utvecklingen inför den kommande generationen av stridsflygplanet Gripen och använder de nya metoderna även för skolflygplanet. Boeing har stor erfarenhet av att utveckla stridsflygplan som F-18 och F-15. Som en av världens två största tillverkare av civila plan kan Boeing dessutom dra nytta av teknik därifrån.

    – Flygplanet uppfyllde alla förväntningar. Det är välkonstruerat och har överlägsna flygegenskaper, sa chefstestpiloten Steven Schmidt i en skriftlig kommentar efter att flygningen var gjord. Foto: Boeing

    Nu dröjer det ytterligare innan det amerikanska flygvapnet i slutet av 2017 bestämmer vem som ska få tillverka deras nya skolflygplan. Först ska flygvapnet nu komma med de exakta kraven på vad planen ska klara.

    Sedan har bolagen fram till mars på sig att bli klara med sina offerter och leverera in data från testflygningarna som visar om testplanen verkligen klarar kraven. För flygvapnets del dröjer det sedan till 2024 innan de kan börja ta de nya skolflygplanen i bruk.

    Den som får det stora kontraktet med amerikanska flygvapnet har också goda chanser att få beställningar från andra länder som också behöver nya skolflygplan, bland andra Sverige. Det beror bland annat att med en stor beställning från USA blir det lättare att pressa ned priset till andra länder.

    – Vi märker av ett stort intresse internationellt och kommunicerar med andra tänkbara köpare också, säger Eddy de la Motte.

    Annons

    En vecka efter att Saabs och Boeings skolflygplan rullades ut för marktester har det gjort sin första flygning.

    Foto: Boeing Bild 1 av 3

    Där fram i skolflygplanet sitter eleven som håller på att utbilda sig till stridsflygare. Bakom eleven sitter instruktören som är en erfaren pilot. Fast i det här fallet är det två testpiloter som sitter i planet.

    Foto: Boeing Bild 2 av 3

    – Flygplanet uppfyllde alla förväntningar. Det är välkonstruerat och har överlägsna flygegenskaper, sa chefstestpiloten Steven Schmidt i en skriftlig kommentar efter att flygningen var gjord.

    Foto: Boeing Bild 3 av 3
    Annons
    X
    Annons
    X