X
Annons
X

Först godiskräm sedan lyxsmink

Högkonjunktur. Fler jobb, mer pengar, ökad tillväxt. Och icke att förglömma: gyllene tider för skönhetsfantasten. Det är bara att lapa upp alla roliga, fåniga, nyskapande och lätt hysteriska tendenser som förvandlar sminkdiskarna till frestande buffébord.
Hittills har vi åtnjutit cosmeceuticals (krämer och piller som sägs ha skönhetseffekt) och läppförstorare, godisdoftande krämer och kaksmakande smink. Gratis har det inte varit, men nu tar vi det stora klivet in i lyxen. Säg hej till det Superdyra Sminket.
Serge Lutens är en legend inom skönhetsvärlden och har haft prestigefulla positioner hos både Dior och Shiseido. I dag skapar han, under visst Shiseido-paraply, överjordiska parfymer som säljs för dyra pengar av snobbig personal (missa inte butiken i Palais Royal om du ska till Paris). Tidigare i år lanserade han en liten kollektion ögonpennor, -skuggor och läppstift med kvalitéer så fina som någonsin hans parfymer. Och med priser så tilltagna att ett läppstiftsinköp innebär ett utlägg på omkring 700
kr.

Även de större företagen satsar på dyrare produkter och specialkollektioner. Estée Lauders samarbete med Tom Ford är ett sätt att skapa klåda i Visakorten. Kanebos dotterbolag Suqqu satsar på svindyr högteknologi. Crème de la mer, som ofta nämns i meningsutbyten om världens dyraste krämer, har lanserat smink som sägs innehålla lika verksamma ingredienser som krämerna.
Även lyxkrämmärket La Prairie lanserar kosmetika. I Europa finns sminket än så länge bara på Harrods, men i oktober kan även svenskar prova det utan utlandsresa. Då kommer storstädernas La Prairiediskar komplettera sina plånbokstömmande foundationburkar och ögonkrämer med en prova-på- palett med tio ögon- eller läppfärger, för omkring 1 000 kr.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X