Annons
X
Annons
X

”Föräldrarna kommer pressa mer”

Regeringens förslag om antagningsprov till elitklasser i teoretiska ämnen på grundskolan får både ris och ros av SvD.se:s läsare. Många är positiva och menar att begåvade barn äntligen ska få chansen att utvecklas medan andra påstår att lagen kan leda till större klyftor i samhället.

Alice Liljegren klurar på en uppgift framme vid vita tavlan. Emma Wallinder mäter och Martin Holmer tittar nyfiket på när klass nio på Rålambshovsskolan, med matte som specialinriktning, ska lära sig mer.
Alice Liljegren klurar på en uppgift framme vid vita tavlan. Emma Wallinder mäter och Martin Holmer tittar nyfiket på när klass nio på Rålambshovsskolan, med matte som specialinriktning, ska lära sig mer. Foto: STAFFAN LÖWSTEDT

FÖRSLAG OM ELITKLASSER FÅR BÅDE RIS OCH ROS AV LÄSARNA PÅ SVD.SE

I juni offentliggör regeringen ett förslag till en ny skollag där förbudet mot antagningsprov i teoretiska ämnen avskaffas.

”Om en profilklass ska kunna fylla sitt syfte måste skolan kunna testa elevernas kunskaper och förutsättningar”, skriver utbildningsdepartementet i en promemoria som SvD tagit del av.

Nyheten orsakar en het debatt på SvD.se. I nästan 200 kommentarer vrids och vänds frågan.

Annons
X

Signaturen Nisse skriver att ”begåvade elever tappar sugen om de tvingas hålla på med sådant de redan lärt sig bara för att medelmåttorna inte hänger med.”

Själv fick han gå hem när han hade matte som dagens sista lektion eftersom han redan räknat klart mellanstadiets matteböcker fast han bara gick i trean. Det, menar han kändes som ett straff.

”Jag hade själv lätt för de flesta ämnen och speciellt matte. Men fick ingen stimulans så det blev Donkey Kong eller bus på lektionerna. Förstår först i efterhand vad jag har gått miste om på grund av pyramidal ignorans från lärarna, skriver Docenten.

Vissa läsare drar paralleller till klasser med inriktning mot idrott.

”Naturligtvis ska vi ha speciella klasser där de som är duktiga i teoretiska ämnen får utmanas och utvecklas. Sverige behöver duktiga innovatörer, ingenjörer och forskare. Vad är det som är så konstigt med att man har en specialbegåvning i huvudet, när det är helt ok att ha det i händerna eller fötterna?”, skriver Adam

Ett argument bland skeptikerna är att det finns en fara att föräldrar kommer att pusha sina barn till att gå i så kallade ”elitklasser”.

”Kommer bli som med den profilklass i matematik jag undervisar i. I överväldigande majoritet är det föräldrarna till eleverna som sett till att de hamnat i profilklassen. De elever som kommer skriva intagningsprov till en elitklass kommer i huvudsak göra det för att föräldrarna vill det. Talangfulla ungar där föräldrarna inte är så engagerade kommer näppeligen att försöka komma in i en elitklass” , skriver Bullen.

Signaturen Karolina undrar om Sverige är på väg att amerikaniseras.

”Föds man in i ”rätt” familj,akademisk, så sporras man mer att gå i sådana klasser vilket gör att endel barn vars föräldrar inte uppuntrar dem kommer bli kvar i ”vanliga” klasser trots de eg är väldigt begåvade”, skriver hon.

Annons
Annons
X

Alice Liljegren klurar på en uppgift framme vid vita tavlan. Emma Wallinder mäter och Martin Holmer tittar nyfiket på när klass nio på Rålambshovsskolan, med matte som specialinriktning, ska lära sig mer.

Foto: STAFFAN LÖWSTEDT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X