Annons

Förskolan måste ses utifrån sina villkor

Våra minsta måste ses som fullvärdiga människor och samhällsmedborgare. Så är det inte idag, skriver artikelförfattarna.
Våra minsta måste ses som fullvärdiga människor och samhällsmedborgare. Så är det inte idag, skriver artikelförfattarna. Foto: FREDRIK SANDBERG/SCANPIX
Under strecket
Publicerad

Det är en viktig debatt om förskolan och förskolans betydelse för våra barns lärande, utveckling och hälsa som Ulla Waldenström initierar på Brännpunkt 2/7. Förskolan är en utbildningsinstitution som omfattar i stort sett alla barn och föräldrar i dagens Sverige och den förtjänar att få en betydligt större uppmärksamhet än den har idag.

”Förskolan kan vi lämna, den är bra” - inledde utbildningsminister Jan Björklund (fritt citerat från en skolledarkonferens i våras), och fokuserade sedan i sin presentation, som vanligt är, den obligatoriska grundskolan och dess många omdebatterade utmaningar. Förskolan lever i medieskugga i förhållande till den dagligen uppmärksammade och problemkarakteriserade skolan. Den lever också i skugga beroende på en generellt positiv attityd och bild av förskola som inte väcker någon anledning till uppmärksamhet, utom vid speciella dramatiska och tragiska tillfällen. Internationellt har den svenska förskolan väckt intresse, bland annat beroende på en inriktning som löser både omsorgs- och tillsynsbehov inom en pedagogisk institution. Den bidrar därmed till både jämställdhet mellan kön och jämlikhet mellan olika familjeformer och grupper.

Annons
Annons
Annons