Annons

Förskolan kan bli exportsuccé

När fler kvinnor i Europa erövrar arbetsmarknaden har svenska förskoleföretag en stor chans. Vid sidan av ikoner som Volvo och Ericsson kan namn som till exempel Pysslingen och Vittra bli de som står för svensk kvalitet ute i världen, skriver EU-minister Birgitta Ohlsson tillsammans med Almegas näringspolitiske chef Ulf Lindberg.

Publicerad

EU:s strategi för smart och hållbar tillväxt innebär att möjlighetens för kvinnors deltagande på arbetsmarknaden måste öka markant. Europa kan inte fortsätta att ha världens mest utbildade hemmafruar, och då behövs en kraftig utbyggnad av barnomsorgen i Europa. Det ger svenska förskoleföretag en unik möjlighet att expandera internationellt. Barnomsorg kan bli nästa svenska exportsuccé.

Redan i EU:s Lissabonstrategi uppmärksammades god barnomsorg som en nyckelfaktor för att uppnå målen om ökad sysselsättning i Europa. I EU:s nya strategi för smart och hållbar tillväxt (EU2020) har målen skärpts, mycket tack vare hårt arbete från den svenska regeringens sida. Fram till 2020 ska 75 procent av befolkningen i Europa ha arbete.

Annons
Annons
Annons