Annons

”Förskolan förstärker könsrollerna”

Det blåser en jämställdhetsvind över Förskolesverige. Runt om i landet dras det igång genusprojekt. Personalen utbildas i jämställdhetspedagogik, barnen får lära sig att även Lisa kan springa jättefort och på föräldramöten sitter mammor och pappor och diskuterar vad som händer om Kalle kommer till dagis i prinsessklänning.

Under strecket
Publicerad

”Den är min.” Lo Hansson och hennes kompisar spelar bandy på förskolan Nicolaigården. Här har personalen länge arbetat aktivt för att motverka ­traditionella könsroller bland barnen. – Det handlar om att rusta dem inför framtiden. Vi måste ge barnen möjlighet att träna och utveckla olika sidor av sig själva – oberoende av kön, säger ­förskolechefen Lotta Rajalin. Foto: Malin Hoelstad

Bild 1 av 1

”Den är min.” Lo Hansson och hennes kompisar spelar bandy på förskolan Nicolaigården. Här har personalen länge arbetat aktivt för att motverka ­traditionella könsroller bland barnen. – Det handlar om att rusta dem inför framtiden. Vi måste ge barnen möjlighet att träna och utveckla olika sidor av sig själva – oberoende av kön, säger ­förskolechefen Lotta Rajalin. Foto: Malin Hoelstad

Bild 1 av 1
”Den är min.” Lo Hansson och hennes kompisar spelar bandy på förskolan Nicolaigården. Här har personalen länge arbetat aktivt för att motverka ­traditionella könsroller bland barnen.
– Det handlar om att rusta dem inför framtiden. Vi måste ge barnen möjlighet att träna och utveckla olika sidor av sig själva – oberoende av kön, säger ­förskolechefen Lotta Rajalin.
 Foto: Malin Hoelstad
”Den är min.” Lo Hansson och hennes kompisar spelar bandy på förskolan Nicolaigården. Här har personalen länge arbetat aktivt för att motverka ­traditionella könsroller bland barnen. – Det handlar om att rusta dem inför framtiden. Vi måste ge barnen möjlighet att träna och utveckla olika sidor av sig själva – oberoende av kön, säger ­förskolechefen Lotta Rajalin. Foto: Malin Hoelstad

– Jag har föreläst om jämställdhetspedagogik sedan 1997 och de senaste åren har intresset ökat lavinartat. Även om det fortfarande finns mycket okunskap och rädsla, märker jag en mer uppriktig vilja bland förskolepersonalen att förändra verksamheten. Allt fler börjar nog inse vinsterna, säger Kajsa Wahlström, jämställdhetskonsult och en av pionjärerna inom svensk genuspedagogik.

Annons
Annons
Annons