Annons

”Förskolan bidrar till bättre skolresultat”

Foto: Jessica Gow/TT

Att förskolan både kan kompensera för dåliga förutsättningar och bidra till goda skolresultat är ställt utom allt tvivel. Det skriver professor Mats Myrberg i en slutreplik.

Publicerad

Johan Ingerö hävdar i sin replik 15/12 på min artikel att jag tror på storken när jag hävdar att skolplikt från 3 år skulle kunna medverka till att förbättra Pisaresultaten. Jag rekommenderar Ingerö att ta del av de senaste resultaten av den engelska studien ”Excellent Provision of Pre-School Education” (på nätet, från Johns Hopkins, School of Education) som visar att förskolan aktivt bidrar till goda skolresultat bland 16- och 18-åringar. Bidraget är störst för barn från socioekonomiskt missgynnade familjer.

Att förskolan både kan kompensera för dåliga förutsättningar och bidra till goda skolresultat är ställt utom allt tvivel. Det är självklara argument för ett skolobligatorium från 3 års ålder. Att nio av tio 3-åringar redan idag går i förskolan är inget argument mot ett obligatorium. Jag antar att Ingerö skulle reagera om det visade sig att en av tio sjuåringar inte går i skolan.

Mats Myrberg

Foto: Stockholms universitet Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons