Forskningen om kritiken

Under strecket
Publicerad
Annons

Påverkas vi över huvud taget av vad vi läser i tidningen och ser på tv? Självklart, säger några. Inte alls, menar andra.
Effektforskningen försöker ta reda på hur det är. Egentligen. Det började i USA på 1940-talet, i en tid präglad av behaviorism och social ingenjörskonst, där människor sågs som helt styrda av yttre stimuli.
Medierna uppfattades som allsmäktiga, och då kan en dålig recension få publiken att stanna hemma, precis som ringklockan fick Pavlovs hundar att dregla. Men fortsatt forskning hävdade att det var helt fel.
Teorin om allsmäktiga medier ersattes på 1960-talet av sin motsats, när forskarna menade att medierna inte alls påverkar människors beteende. Fast då blir det meningslöst att annonsera, så de som sålde reklamutrymme stödde forskning som lyckades visa att medierna är mäktiga, men inte allsmäktiga.
För närvarande härskar förhandlingsteorin. Den säger att redan innan vi läser tidningen har vi en åsikt, som sedan knådas ihop med delar av journalistens tankar. En förhandling mellan
två föreställningsvärldar.
i Fakta

Lars Hillås

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons