Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Hälsa

Forskning: Yoga minskar risken för depression

Att yoga gör gott för både kropp och själ – men det är inte bara en känsla. Forskning pekar på att det finns flera hälsofördelar med att yoga.

Sara Hoy är yogalärare, utbildad folkhälsovetare och arbetar med forskningsprojekt kopplat till yoga på Karolinska Institutet. Med en fot i forskningsvärlden och en på yogamattan har hon skrivit boken Yoga, vetenskap och fakta – därför fungerar det där hon beskriver hur kroppen och psyket påverkas av yoga från ett vetenskapligt perspektiv.
– Många har säkert upplevt effekter av att yoga, men det har inte varit utgångspunkt för boken. Jag är snarare intresserad av att se hur det kan fungera för andra och om det går att säga att x antal kommer att få effekt inom en grupp, berättar Sara.

Annons

Träningstrender kommer och går. Men när det kommer till yoga är det en träningsform som allt fler vänder sig till och på senare tid även forskarvärlden. Bara de senaste 20 åren har antalet publicerade vetenskapliga artiklar gått från 200 till 1 600.
Jag tror att det beror på att fler vittnar om de olika effekterna och intresset för att studera dem ökar. Det börjar komma allt större studier där man främst kollar på vad yoga gör för till exempel blodtrycket, som är viktigt för hjärthälsan, och inflammationssystemet.

Träning mot depression och psykisk ohälsa har varit ett hett forskningsområde. I ett svenskt forskningsprojekt, utfärdat av Karolinska Institutet och Gymnastik- och idrottshögskolan, har man kunnat se att lågintensiv träning – som yoga – gett samma resultat som måttlig eller högintensiv träning på lindrig till måttlig depression.

Men yoga är som bekant inte bara fysisk aktivitet, det finns en vilsam komponent som på senare tid har kommit att intressera forskare.
– Man har sett att återhämtningen i yoga har flera psykiska effekter, det ger bättre koncentration och minne men sänker även stressnivåer.
Just stress är en central del i forskning om yoga. Ett av de vanligaste testerna är att man mäter hur stresshormonet kortisol påverkas. Kortisol är ett överlevnadshormon, men för höga nivåer är ofta ett resultat av långvarig stress.
– I studier har man sett att yoga kan ha förmågan att sänka kortisolnivåerna.

Passar yoga alla?
– Ja, men man måste hitta en form som man tycker om och som fyller det behov man har.
Hur ser du på yogans framtid?
– Jag tror absolut att yogan är här för att stanna, men att fler fusion-former växer fram. Jag tror också att allt fler kommer vända sig till meditation och andning- och avslappningsövningar. I dagens hetsiga vardag behöver vi verktyg som hjälper oss att komma ner i varv. Övningar som hjälper oss att stilla tankarna, ge mer ro i kroppen och i huvudet.

Foto: Malin Wittig

Tre enkla övningar att göra hemma:

– Andas långsamt i två minuter, andas in på fem sekunder, ut på fem och göra det i tolv andetag. Studier har visat att det kan sänka blodtryck och minska oroskänslor.
– Ligg med benen upp på en stol, eller mot vägg, i fem minuter innan du går och lägger dig eller när du behöver slappna av.

– Få in rörelsen i vardagen. Böj benen som om du skulle sätta dig på en stol och sträck upp igen. Håll positionen i några andetag och upprepa. Ett bra sätt att få blodet i rörelse.

Foto: Malin Wittig

Till Toppen