Forskning ska ge barnen upprättelse

Många barn med neuropsykiatriska funktionshinder har blivit missförstådda och misslyckats i skolan. Nu görs forskningssatsningar för att förbättra behandling och pedagogik. När kunskapen ökar framstår dagens diagnoser som ganska trubbiga verktyg för att förstå och hjälpa de här barnen.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Hans Forssberg, professor i neurovetenskap och Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap.

Hans Forssberg, professor i neurovetenskap och Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap.

Foto: INGVAR KARMHED
Annons

Om man ska förstå barn med neuropsykiatriska funktionshinder måste man förstå hur diagnosen sätts. För att få till exempel diagnosen adhd så ska det ha minst sex av nio angivna symtom på uppmärksamhetsstörning och minst sex av nio symtom på hyperaktivitet/impulsivitet.

– Men hur stor är skillnaden för den som ligger en poäng under för att få diagnos? Det här visar att det inte är distinkta sjukdomsgrupper utan ett spektrum av olika funktionsnedsättningar där man bestämt att här går gränsen mellan det som är normalt och avvikande, säger Hans Forssberg, professor i neurovetenskap och ordförande i styrgruppen för
KIND, ett nyinrättat kunskapscentrum för adhd och autismspektrumstörningar på Karolinska institutet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons