Annons

Forskning: Så lurar du hjärnans smärtsignal

Gör rehab till rutin, tipsar Anne Söderlund, professor i fysioterapi.
Gör rehab till rutin, tipsar Anne Söderlund, professor i fysioterapi. Foto: Privat och Nora Lorek/TT

Långvarig smärta är vanligt och innebär ofta sänkt livskvalitet. I dag finns ingen behandling som hjälper alla, men flera metoder verkar kunna finta bort värken.

Under strecket
Publicerad

Försök att bryta beteenden som att ta smärtstillande.

Foto: Hasse Holmberg/TT

Försök att stanna kvar i smärtan och betrakta den med analyserande blick.

Foto: Christine Olsson/TT

Försök att röra på dig, börja med exempelvis simning, men gå ut mjukt och höj nivån långsamt.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Försök att verkligen göra rehabiliteringsövningarna.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Anne Söderlund.

Foto: Privat

Om vi trampar på en vass sten kommer vi snabbt att dra undan foten. Att det gör ont är meningen och kroppens sätt att tala om för oss att det finns ett hot.

Akut smärta är i grunden nödvändig för vår överlevnad. Men om smärtsignaler fortsätter att skickas till hjärnan och signalera fara, trots att skadan har läkt, kommer det fortsätta att göra ont även efter att hotet är avvärjt.

Annons
Annons
Annons