Annons

Forskning: Fibrer minskar risk att dö i förtid

Personer som äter mycket kostfibrer och fullkorn löper en avsevärt lägre risk att drabbas av sjukdom och förtida död, jämfört med dem som äter mindre av dessa livsmedel. Minst 25 gram bör man få i sig varje dag, visar forskning.

Under strecket
Johan Nilsson / TT
Publicerad

Bönor är rena supermaten. Förutom att de är laddade med vitaminer, fibrer och mineraler håller de blodsockret i schack och ger en långvarig mättnadskänsla.

Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 1

Bönor är rena supermaten. Förutom att de är laddade med vitaminer, fibrer och mineraler håller de blodsockret i schack och ger en långvarig mättnadskänsla.

Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 1
Bönor är rena supermaten. Förutom att de är laddade med vitaminer, fibrer och mineraler håller de blodsockret i schack och ger en långvarig mättnadskänsla.
Bönor är rena supermaten. Förutom att de är laddade med vitaminer, fibrer och mineraler håller de blodsockret i schack och ger en långvarig mättnadskänsla. Foto: Janerik Henriksson/TT

Resultatet av forskningen, som nu presenteras i tidskriften The Lancet, innebär egentligen inget nytt under solen. Att kostfibrer och fullkorn är nyttigt har man vetat länge.

Annons
Annons
Annons