Forskning: Fibrer minskar risk att dö i förtid

Personer som äter mycket kostfibrer och fullkorn löper en avsevärt lägre risk att drabbas av sjukdom och förtida död, jämfört med dem som äter mindre av dessa livsmedel. Minst 25 gram bör man få i sig varje dag, visar forskning.

Under strecket
Johan Nilsson / TT
Publicerad
Bönor är rena supermaten. Förutom att de är laddade med vitaminer, fibrer och mineraler håller de blodsockret i schack och ger en långvarig mättnadskänsla.

Bönor är rena supermaten. Förutom att de är laddade med vitaminer, fibrer och mineraler håller de blodsockret i schack och ger en långvarig mättnadskänsla.

Foto: Janerik Henriksson/TT
Annons

Resultatet av forskningen, som nu presenteras i tidskriften The Lancet, innebär egentligen inget nytt under solen. Att kostfibrer och fullkorn är nyttigt har man vetat länge.

Men på uppdrag av Världshälsoorganisationen WHO och med anledning av dess kommande nya riktlinjer, har skotska och nyzeeländska forskare sammanställt kunskapsläget. Detta genom att analysera inte färre än 185 tidigare studier med uppgifter om 135 miljoner personår samt 58 kliniska undersökningar med sammanlagt 4 635 deltagare.

Annons
Annons
Annons