Annons

Forskarnas 6 tips: Så kan du minska ångesten

Hjärtat rusar. Strupen snör ihop sig. Ett tryck sprider sig i bröstet. Ångest är ett av de allra vanligaste psykiska problemen. Vid starkt obehag behövs professionell hjälp, men det finns också saker man kan pröva själv för att dämpa ångesten. Här är sex tips med stöd i forskning.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Lisa Danåsen Wikström är sjukgymnast, stress- och avspänningspedagog. Att bli medveten om hur man andas borde vara lika självklart som att borsta tänderna, tycker hon. Bättre andning kan till exempel minska stress och spänningar.

Foto: Mats Andersson/TTBild 1 av 1
Lisa Danåsen Wikström är sjukgymnast, stress- och avspänningspedagog. Att bli medveten om hur man andas borde vara lika självklart som att borsta tänderna, tycker hon. Bättre andning kan till exempel minska stress och spänningar.
Lisa Danåsen Wikström är sjukgymnast, stress- och avspänningspedagog. Att bli medveten om hur man andas borde vara lika självklart som att borsta tänderna, tycker hon. Bättre andning kan till exempel minska stress och spänningar. Foto: Mats Andersson/TT

1. Ta ett djupt andetag!

Annons
Annons
Annons