Forskarna följde upp IQ-test från 1932 – häpnade

Illustration: Liv Widell
Illustration: Liv Widell

Vår IQ avslöjar hur vi kommer att klara skolan, vilket jobb vi kommer att få, ja till och med hur länge vi lever. Men vissa menar att intelligensens betydelse överdrivs. Går det att bli framgångsrik utan att toppa IQ-testerna?

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Carol Dweck, professor vid Stanford.

Carol Dweck, professor vid Stanford.

Foto: Mark Estes
Professor Keith Stanovic.

Professor Keith Stanovic.

Foto: Privat
Fyndet i Edinburgh 1997. Resultaten i det exceptionellt omfattande IQ-testet fanns i en källarlokal. Uppföljningen väckte häpnad i forskar­världen.

Fyndet i Edinburgh 1997. Resultaten i det exceptionellt omfattande IQ-testet fanns i en källarlokal. Uppföljningen väckte häpnad i forskar­världen.

Foto: Scottish Council for Research in Education
Annons

Läraren hade ett särskilt upplägg för klassrumsplaceringen: resultatet från barnens IQ-test. De smarta längst fram, de dumma bak.

Sorteringen fick ett av barnen på bakre raden, Carol Dweck, idag psykologiprofessor vid Stanford, att ägna sin forskarkarriär åt att ta reda på hur vår inställning och syn på oss själva påverkar livsframgångarna – inte vår IQ.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons