X
Annons
X

Snart slut på ord – namnbrist hotar

Forskarlarm: Risk för brist på nya varumärkesnamn. Det visar en ny studie genomförd av Harvard Law Review. Antalet registrerade varumärken har ökat så kraftigt att det kan vara svårt att hitta på något nytt för en produkt, ett företag eller ett pop-band.

Uber-konkurrenten Lyft är ett av många företag som tvingats sätta in en ny vokal i sitt namn för att få till ett unikt varumärke.
Uber-konkurrenten Lyft är ett av många företag som tvingats sätta in en ny vokal i sitt namn för att få till ett unikt varumärke. Foto: Gene J. Puskar/AP

Alla utom några få av de tusen vanligaste engelska orden har redan registrerats som varumärken. Det är ett skäl till att företag väljer att utelämna bokstäver när de ansöker om att skydda sitt namn, som bildtjänsten Flickr, eller sätta in en ny vokal, som i Lyft, som är en konkurrent till transporttjänsten Uber.

Uber-konkurrenten Lyft är ett av många företag som tvingats sätta in en ny vokal i sitt namn för att få till ett unikt varumärke.

Foto: Gene J. Puskar/AP Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X