Annons

”Studenters skrivkunskaper har inte alls försämrats”

Larmen om svenska studenters bristande skrivkunskaper ljuder igen. Men egentligen finns det ingen anledning till oro, menar KTH-professorn Viggo Kann, som har jämfört de senaste årens studentuppsatser.

Under strecket
Publicerad

”Det är farligt att anklaga det svenska skolsystemet för att misslyckas med något som det inte har misslyckats med”, säger professorn Viggo Kann, angående larmen om studenters bristande skrivkunskaper.

Foto: Tor Johnsson

Professorn Viggo Kann har jämfört uppsatser skrivna av förstaårsstudenter på KTH:s ingenjörsprogramm i datateknik och funnit att inte har försämrats de senaste åren.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

”Det är farligt att anklaga det svenska skolsystemet för att misslyckas med något som det inte har misslyckats med”, säger professorn Viggo Kann, angående larmen om studenters bristande skrivkunskaper.

Foto: Tor Johnsson
”Det är farligt att anklaga det svenska skolsystemet för att misslyckas med något som det inte har misslyckats med”, säger professorn Viggo Kann, angående larmen om studenters bristande skrivkunskaper.
”Det är farligt att anklaga det svenska skolsystemet för att misslyckas med något som det inte har misslyckats med”, säger professorn Viggo Kann, angående larmen om studenters bristande skrivkunskaper. Foto: Tor Johnsson

Debatten om svenska studenters bristande skrivkunskap tycks aldrig ta slut – många oroar sig över att studenter som börjar på högskolan knappt kan skriva. Viggo Kann, professor i datalogi vid Kungliga Tekniska högskolan, KTH, har nu kommit en bit på vägen att motbevisa den alarmerande tesen.

Annons
Annons
Annons