Hjärnforskare: Misstag att sluta lära ut fakta

Jared Cooney Horvath är doktor i neurovetenskap i Melbourne.
Jared Cooney Horvath är doktor i neurovetenskap i Melbourne. Foto: Privat

Vetenskapen kan vässa läraren – men det är läraren som är experten och vet vad som funkar i klass­rummet. Det säger Jared Cooney Horvath, som lämnade lärar­yrket för att fördjupa sig i neurovetenskap.

Under strecket
Publicerad
Jared Cooney Horvath övergav jobbet som mellan- och högstadielärare på den amerikanska västkusten. Neurovetenskapen har hjälpt honom att förstå lärandet.

Jared Cooney Horvath övergav jobbet som mellan- och högstadielärare på den amerikanska västkusten. Neurovetenskapen har hjälpt honom att förstå lärandet.

Foto: Privat
Det är en myt att undervisningen generellt är dålig, menar Jared Cooney Horvath. ”Utbildningen idag är bättre än den någonsin har varit.”

Det är en myt att undervisningen generellt är dålig, menar Jared Cooney Horvath. ”Utbildningen idag är bättre än den någonsin har varit.”

Foto: Privat
Annons

Ibland blir det för mycket snack om hjärnan och vetenskapen bakom effektivt lärande. Visst, lärare bör ha koll på forskningen, men det är inte det som avgör hur en lärare lyckas, menar Jared Cooney Horvath.

– Du kan vara en fantastisk lärare, utan att veta särskilt mycket om forskningen bakom lärandet. Och du kan vara oerhört kunnig om vad forskningen säger, men en usel lärare, säger han.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons