Så läks utbränd hjärna bäst – råd från drabbad forskare

”Jag, sjukskriven? Aldrig. Så tänkte jag först”, säger professor Hedvig Söderlund som drabbades av utmattningssyndrom.
”Jag, sjukskriven? Aldrig. Så tänkte jag först”, säger professor Hedvig Söderlund som drabbades av utmattningssyndrom. Foto: Sofia Ekström

Hjärnan kan rehabiliteras efter utmattningssyndrom. Minnesforskaren Hedvig Söderlund, själv tidigare drabbad av utmattning, ger sina bästa råd för hur den kan läkas på bästa sätt.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Anna Berkut/Alamy
Foto: Anna Berkut/Alamy
Hitta rofyllda stunder.

Hitta rofyllda stunder.

Foto: Jez Campbell/Alamy
Acceptera att det tar tid att komma igång.

Acceptera att det tar tid att komma igång.

Foto: Joan Gravell/Alamy
Värna om din tid.

Värna om din tid.

Foto: Natallia Krechka/Alamy
Ha inte bråttom.

Ha inte bråttom.

Foto: Mikael Fritzon/TT
Annons

1. Uppvärdera din sömn

Sömnen är bland det första som påverkas av stress. Nästan alla med utmattnings­syndrom har sömnproblem.

Annons
Annons
Annons