Forskare: Så kan hjärnkunskap lyfta eleverna

Hjärnforskning skulle stärka lärarutbildningarna, tror hjärnforskaren Julia Uddén. Läsinlärning och undervisning i svenska som andraspråk är två områden där hjärnforskningen och psykologin kan tillföra något i klassrummen.

Under strecket
Publicerad
Malin Hoelstad
Foto: Malin Hoelstad
Malin Hoelstad
Foto: Malin Hoelstad
Annons

Gott om enskilda lärare i Sverige intresserar sig för hjärnforskning och hur den vetenskapen kan tillämpas praktiskt i klassrummen. Den uppfattningen har Julia Uddén, som forskar om hjärnan och språkinlärning vid Stockholms universitet och är medförfattare till den svenska utgåvan av Daniel Willinghams "Den läsande hjärnan".

Men på lärarutbildningarna och inom pedagogikvetenskapen saknas psykologins och neurovetenskapens gemensamma förhållningssätt till inlärning och barns utveckling. Ämnet utbildningspsykologi är en blandning av neurovetenskap, psykologi och pedagogik som är vanlig i andra delar av världen, men inte i Sverige, enligt Julia Uddén.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons