X
Annons
X

Forskare: Här är magiska dosen fysisk aktivitet

På vilken motionsnivå är hälsovinsterna som störst och riskerna som minst? Över en viss träningsdos handlar det om prestation snarare än hälsa, konstaterar forskare. Studier visar att risken att dö i förtid faktiskt ökar för dem som tränar extremt hårt.

Läs mer om Elitmotionärerna
WHO:s rekommenderade minimidos motion av rask promenadtyp är 20 minuter om dagen. Du bör gå 65 minuter längre för att nå optimal aktivitetsdos. Illustration: Thomas Molén
WHO:s rekommenderade minimidos motion av rask promenadtyp är 20 minuter om dagen. Du bör gå 65 minuter längre för att nå optimal aktivitetsdos. Illustration: Thomas Molén

Jämfört med resten av befolkningen är de inte så många, men de är inflytelserika: männen och kvinnorna som har gjort det till en livsstil att träna mycket, bevisa sin uthållighet och därmed också kapacitet och duglighet i livet i stort. Det går dock inte att säga att elitmotionären automatiskt får en bättre hälsa tack vare all sin träning.

WHO:s rekommenderade minimidos motion av rask promenadtyp är 20 minuter om dagen. Du bör gå 65 minuter längre för att nå optimal aktivitetsdos. Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 3

Ett stillasittande jobb kan kompenseras med raska promenader på 60–75 minuter om dagen, enligt professor Ulf Ekelund. Kör du swimrun, som Monique Stalås Hörnsten i Trastsjöskogen i Åkersberga, kan en halvtimme räcka.

Foto: NIH.no och Adam Wrafter Bild 2 av 3

Elitmotionären får inte automatiskt en bättre hälsa tack vare all sin träning. ”Det är inte fel att ha en hobby men på den nivån handlar det om prestation, inte hälsa”, säger folkhälsoforskaren Daniel Berglind.

Foto: Emma-Sofia Olsson Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X