Annons

Studie om invandrarelever: ”Går emot vad många tror”

Skolkamraternas bakgrund har mycket liten påverkan på elevers betyg, visar en studie av forskare vid Linköpings och Stockholms universitet.

– Det går emot vad många tror, säger sociologiprofessorn Ryszard Szulkin.

Uppdaterad
Publicerad
 En elevs familjebakgrund, till exempel hur välutbildade föräldrarna är, har större betydelse för en elevs resultat jämfört med skolkamraternas bakgrund. Bilden har ingen koppling till artikeln.
En elevs familjebakgrund, till exempel hur välutbildade föräldrarna är, har större betydelse för en elevs resultat jämfört med skolkamraternas bakgrund. Bilden har ingen koppling till artikeln. Foto: Lars Pehrson

Ojämlikheten i svenska skolan har ökat, enligt senaste Pisa-mätningen. En av indikatorerna på det är att klasskamraternas hemförhållanden fått större betydelse för enskilda elevers skolresultat. Men en ny forskningsstudie från Linköpings och Stockholms universitet pekar åt ett annat håll. Den visar att skolsegregationen, mätt i andel elever födda utomlands, i sig inte påverkar skolresultaten.

En elevs familjebakgrund, till exempel hur välutbildade föräldrarna är, har större betydelse för en elevs resultat jämfört med skolkamraternas bakgrund. Bilden har ingen koppling till artikeln.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons