Forskare: Enormt slöseri på nya järnvägar

En stor del av de stora satsningar som görs på att bygga järnväg och väg är direkt olönsamma. Det hävdar en grupp trafikforskare som gått igenom de svenska satsningarna på vägar och järnvägar. Men infrastrukturministern hävdar att politikerna faktiskt måste driva på för att styra samhället på nya vägar.

Under strecket
Publicerad
Citytunneln i Malmö är ett exempel på ett olönsamt projekt i samhällsekonomisk mening, enligt SNS Konjunkturråd.

Citytunneln i Malmö är ett exempel på ett olönsamt projekt i samhällsekonomisk mening, enligt SNS Konjunkturråd.

Foto: Drago Prvulovic/TT
”Som politiker kan vi inte bara följa prognoser, vi vill ju påverka samhällets utveckling”, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

”Som politiker kan vi inte bara följa prognoser, vi vill ju påverka samhällets utveckling”, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons

Försenade tåg och långa bilköer. Det är bara två exempel på problem som brukar leda till krav på nya investeringar i vägar och järnvägar, och inte minst på bättre underhåll av det vi redan har.

Ändå satsas det redan rätt mycket. Staten beräknas i år lägga ned 44 miljarder kronor på underhåll och investeringar i vägar och järnvägar. Tittar man över en tioårsperiod beräknas staten fram till 2021 satsa 157 miljarder kronor på att bygga nya vägar och järnvägar.

Annons
Annons
Annons