Annons
X
Annons
X

Forskare: Allt avgörs veckan före valet

Piratpartiets stöd i senaste opinionsundersökningen ger dem en plats i Europaparlamentet – om deras väljare behagar ta sig till vallokalen.
– Allt handlar om vilka events som finns på agendan veckan före valet, säger Henrik Oscarsson, docent i statsvetenskap.

Henrik Oscarsson, docent i statsvetenskap om Piratpartiet.
Henrik Oscarsson, docent i statsvetenskap om Piratpartiet. Foto: ROBERT HENRIKSSON / SVD

Piratpartiet gör en rejäl framryckning i DN/Synovates nya opinionsundersökning. Förra gången SIFO frågade i februari fick partiet 0,3 procent.

Framgången ska ändå tas med en nypa salt, menar Henrik Oscarsson, docent i statsvetenskap vid Göteborgs universitet – särskilt med tanke på att mätperioden för undersökningen sammanföll med den fällande domen mot The Pirate Bay.

– Man kan säga att de sysslar med eventbaserad opinionsbildning, när det händer något har de förmågan att snabbt mobilisera sina sympatisörer. Dreamhack har till exempel visat sig kunna ge 10 000 nya medlemmar på en dag, säger Henrik Oscarsson.

Annons
X

Förutom händelser under första veckan i juni, dagarna före valet den 7:e då de flesta bestämmer sig var de ska lägga sin röst, kommer valdeltagandet bli avgörande för Piratpartiets framgång.

PP:s väljare beskrivs av Henrik Oscarsson som unga män i åldrarna 15–29, som gillar datorer, relativt högutbildade och missnöjda med etablissemanget.

– Piratpartiet måste lyckas mobilisera 100–150 000 personer och få dem att sluta upp just under den veckan. Jag tror det kan bli svårt, säger Oscarsson.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Det som talar emot Piratpartiet är valdeltagandet. Förra gången röstade knappt 38 procent och allra sämst var gruppen förstagångsväljare och vuxna under 30 år – samma grupp som nu väntas stötta Piratpartiet.

    Första veckan i juni är för många svenskar dessutom en händelserik tid i sommar-Sverige, med tentor, skolavslutningar, konserter och resor.

    Det som talar för är statistik som visar ett mönster från 1979 och fram till nu: att utmanarpartier alltid lyckats bättre i EU-val än i riksdagsval.

    Piratpartiets förmåga att mobilisera flera tiotusentals medlemmar med ett mailutskick är naturligtvis också en fördel, menar Oscarsson.

    De andra partierna väntas tackla problemet med uppstickaren genom att ligga lågt och till exempel inte bjuda in Piratpartiet till debatter.

    – Frågan är om de traditionella medierna anser detta vara en så stor nyhet att Piratpartiet bjuds in att delta mer, säger Henrik Oscarsson och fortsätter:

    – Ironiskt nog kan det i så fall bli gammelmedierna som till slut ger nykomlingen en hjälpande hand.

    Synovates opinionsundersökning har dock ett stort osäkerhetsmoment. 54 procent av de tillfrågade har inte velat ta ställning till något parti.

    – Om den gruppen röstar som de brukar göra, då är Piratpartiet närmare två än fem procent, säger Henrik Oscarsson.

    Låt gärna Piraterna byta plats med Junilistan blogg.svd.se
    Annons
    Annons
    X

    Henrik Oscarsson, docent i statsvetenskap om Piratpartiet.

    Foto: ROBERT HENRIKSSON / SVD Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X