X
Annons
X

Forskare: 5–8 kilometers löpning ger bäst hälsoeffekt

Löparknä. Valgisering. Hopparknä. När löparsäsongen drar igång kommer knäskadorna som ett brev på posten för många. Men med rätt strategi går det att minska risken, menar Annette Heijne, docent i fysioterapi. ”Även om jättelångsam jogging tredubblar belastningen på lederna”, säger hon.

Knäskador är mycket vanliga hos löpare som har för bråttom ut i spåret på vårkanten, enligt Annette Heijne, docent i idrottsmedicin vid Karolinska institutet.
Knäskador är mycket vanliga hos löpare som har för bråttom ut i spåret på vårkanten, enligt Annette Heijne, docent i idrottsmedicin vid Karolinska institutet. Foto: Michael Probst/AP

När vårsolen skiner beger sig många svenskar glatt ut i spåret, på gator och i terrängen. Några får snart linka hem igen. Knäskador är mycket vanliga hos löpare som har för bråttom ut i spåret, berättar Annette Heijne, docent i fysioterapi vid Karolinska institutet.

Knäskador är mycket vanliga hos löpare som har för bråttom ut i spåret på vårkanten, enligt Annette Heijne, docent i idrottsmedicin vid Karolinska institutet.

Foto: Michael Probst/AP Bild 1 av 2

En mjuk grusväg är inte det bästa underlaget för alla löpare. Man får prova sig fram, menar Annette Heijne.

Foto: Jenny Leyman/IBL Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X