Annons

Försäljningsras när majblomman blev digital

Majblomman har samlat in drygt 10,6 miljoner kronor i år. Ett rejält tapp från förra året då 67 miljoner kronor samlades in till organisationen som arbetar för att motverka barnfattigdom i Sverige.

– Det är både en succé och en katastrof på samma gång, säger generalsekreterare Tove Lindahl Greve.

Under strecket
Kristin Groth / TT
Publicerad

Årets majblommedesigner Elin Eisele, 12 år, från Alingsås, och Tove Lindahl Greve, Majblommans generalsekreterare, visade upp 2020 års majblomma under en pressträff i januari, innan organisationen tvingades digitalisera hela insamlingen. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Majblomman 2020 är brandgul och rosa med ett stänk av gult i mitten

Foto: Majblommans Riksförbund

För första gången har Majblomman genomfört sin årliga insamling helt digitalt, vilket beslutades med kort varsel med anledning av coronavirusets spridning. Att insamlingen gick trögt märktes tidigt, och trots en rejäl upphämtning under månadens sista dagar hade organisationen behövt få in betydligt mer pengar.

Men alternativet att inte ha någon insamling alls skulle naturligtvis ha varit ännu värre för organisationen.

Annons
Annons
Annons