Förnuftig småbil – men känns inte ny

Släktskapet med övriga Opelmodeller är tydligt, samtidigt som Corsa markerar en nystart.
Släktskapet med övriga Opelmodeller är tydligt, samtidigt som Corsa markerar en nystart. Foto: Pontus Lundahl/TT

Det var en gång en tysk och en fransos som slog sina påsar ihop. Rättare sagt köpte franska PSA-koncernen hela Opel och det första resultatet är en nya Opel Corsa, som delar teknik med bland annat nya Peugeot 208.

Under strecket
Publicerad
Framstolarna i testbilen är bekväma för storleksklassen. Baksätet är användbart men inte bekvämt.

Framstolarna i testbilen är bekväma för storleksklassen. Baksätet är användbart men inte bekvämt.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Förarmiljön är befriad från konstigheter, precis som det brukar vara i Opels bilar

Förarmiljön är befriad från konstigheter, precis som det brukar vara i Opels bilar

Foto: Pontus Lundahl/TT
Den röda dekoren piggar upp invändigt.

Den röda dekoren piggar upp invändigt.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Corsa finns bara med fem dörrar och halvkombikaross på den svenska marknaden. Det borgar för en praktisk vardagsbil.

Corsa finns bara med fem dörrar och halvkombikaross på den svenska marknaden. Det borgar för en praktisk vardagsbil.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Pontus Lundahl/TT
Foto: Pontus Lundahl/TT
Annons

Corsa är Opels för närvarande äldsta modellnamn som fortfarande är i bruk. När småbilen Corsa lanserades 1982 var det nog ingen som kunde föreställa sig att det namnet skulle överleva alla de andra.

Kadett blev Astra, Ascona blev Vectra som blev Insignia och Rekord blev Omega som till slut lades ned utan någon direkt efterföljare. Odramatiskt i sig – bilmodeller kommer och går.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons