Annons
X
Annons
X

Formsäkra Carina Seth Andersson

Trots ett stort intresse för odling och växtlighet faller sig organiskt formspråk inte naturligt för Carina Seth Andersson. Det är snarare genom avskalade former och rena linjer som hon gjort sig känd.

1 2 3 4 5

KLICKA PÅ BILDEN FÖR BILDSVEP. – Klarglaset vinner alltid för mig, annars tycker jag om den bruna, svarar Carina Seth Andersson på frågan om vilken färg på vasen Dagg, Svenskt Tenn, som hon själv föredrar.

1 2 3 4 5

Formgivaren Carina Seth Andersson

Foto: Felix Odell
1 2 3 4 5

Det senaste samarbete är med Marimekko där Carina har gjort en textilkollektion med bland annat kuddfodral och dukar.

Foto: Petra Bindel
1 2 3 4 5

De handblåsta flakongerna med antika kristallproppar gjordes första gången till en utställning på Galleri Inger Molin 2007.

1 2 3 4 5

Bambukorgar. För utställningen A new layer på Östasiatiska museet jobbade Carina tillsammans med fyra andra svenska formgivare, och hantverkare i Taiwan för att utforska olika lacktekniker.

Foto: Joakim Bergström.

**Hennes idéer **uppstår ofta ur ett behov eller ett problem som behöver en lösning - som i fallet med keramikkrukorna.

– De började jag tillverka för eget behov, då det var svårt att hitta krukor i rätt form och format. Kanske är det därför det även har blivit mycket vaser, jag tycker själv om att ta in grönt, en blomma eller bara en kvist och olika former passar bättre för olika sorters grönt, säger Carina Seth Andersson i sin gröna ateljé i Gustavsberg.

En bänk efter väggen i ateljén pryds av vältrimmade fikon-, oliv -, och citronträd i hennes egna krukor. På spridda platser i ateljén sker växtexperiment i hennes stora Pallo-vas, vars form inspirerats av gamla damejeanner som var populära att odla i på 60– och 70-talet.

Annons
X

Att det har blivit mycket bruksföremål beror på att hon har lätt att förhålla sig till funktion. Hur föremålen sedan används är upp till brukaren. Även de handblåsta flakongerna med antika kristallproppar, som gjordes till en utställning på Galleri Inger Molin, är ursprungligen bruksföremål, även om de i dag – enligt Carina själv – kanske mest kan betraktas som objekt.

Carina har varit verksam glasformgivare sedan i mitten av 90-talet, och och hon får många förfrågningar, och tackar nej ganska ofta. Ett samarbete ska kännas roligt och utvecklande, och hon vill kunna relatera till det företag eller uppdrag hon jobbar med. Ett exempel är en vas hon gjorde för Rädda Barnen, ett projekt som egentligen saknade både prestige och pengar, men som kändes angeläget och meningsfullt.

Hennes kanske mest kända beställningsuppdrag är de smått ikoniska vaserna Dagg, Stubbe och Kotte för Svenskt Tenn 2008.

– De ville ha tre vaser, tre funktioner som skulle passa in i deras sortiment, resten var upp till mig.

Carina började med att analysera funktion, vasernas respektive storlek och form, för att därefter studera Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson som ofta tog hem exotiska föremål från främmande länder. Hon ställde sig här frågan vad som kan anses exotiskt idag.

– I samma veva kom en rapport om att svenska barn inte vistas i skogen, då insåg jag att för många är skogen och naturen exotiskt i dag, att kliva på en stig en tidig sommarmorgon med dagg i gräset, eller doften av kåda. Detta blev ett förhållningssätt för mig formmässigt, och trots att vaserna är väldigt olika hålls de ihop av det.

**Dagsländor **eller trendkänsliga föremål ger hon inte mycket för. Hon ger sitt arbete mycket tid och även en tidlös design. Därför känns samarbetet med Svenskt Tenn, och inte minst med glasbruket Skruf extra meningsfullt.

– Det är unikt med en produkt som får ta tid att ta fram i samarbete med fantastiska hantverkare, och som, om produkten går bra som med Dagg, kunna ge arbeten åt svensk konstindustri genom att ett glasbruk kan köpa en ny ugn och nyanställa.

Hur viktigt är själva hantverket för dig?

– Det är a och o, det är viktigt att känna att det finns en hantverksprocess, även om man jobbar med ett större företag. Det blir en annan dimension, och gör att produkterna känns trovärdiga.

Annons
Annons
X

Formsäkra Carina Seth Andersson

1 2 3 4 5

KLICKA PÅ BILDEN FÖR BILDSVEP. – Klarglaset vinner alltid för mig, annars tycker jag om den bruna, svarar Carina Seth Andersson på frågan om vilken färg på vasen Dagg, Svenskt Tenn, som hon själv föredrar.

Formsäkra Carina Seth Andersson

1 2 3 4 5

Formgivaren Carina Seth Andersson

Foto: Felix Odell

Formsäkra Carina Seth Andersson

1 2 3 4 5

Det senaste samarbete är med Marimekko där Carina har gjort en textilkollektion med bland annat kuddfodral och dukar.

Foto: Petra Bindel

Formsäkra Carina Seth Andersson

1 2 3 4 5

De handblåsta flakongerna med antika kristallproppar gjordes första gången till en utställning på Galleri Inger Molin 2007.

Formsäkra Carina Seth Andersson

1 2 3 4 5

Bambukorgar. För utställningen A new layer på Östasiatiska museet jobbade Carina tillsammans med fyra andra svenska formgivare, och hantverkare i Taiwan för att utforska olika lacktekniker.

Foto: Joakim Bergström.
Annons
X
Annons
X