Förmånsbil för ett fåtal

Nya XC90 är inte Volvon som tänker slåss om tjänstebilsköparna – annat än i den högsta divisionen. Och det är trångt på toppen, varje premiumbilstillverkare har numera en lyx-suv.

Under strecket
Publicerad
Volvo hyrde konsthallen Artipelag utanför Stockholm när nya XC90 skulle premiärvisas i somras. Den billigaste versionen av XC90 kostar 150 000 kronor för mycket för att kvala in som traditionell förmånsbil. Men det lär inte hindra att nya XC90 kommer att ingå i många fordonsflottor de kommande åren.

Volvo hyrde konsthallen Artipelag utanför Stockholm när nya XC90 skulle premiärvisas i somras. Den billigaste versionen av XC90 kostar 150 000 kronor för mycket för att kvala in som traditionell förmånsbil. Men det lär inte hindra att nya XC90 kommer att ingå i många fordonsflottor de kommande åren.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

Nya Volvo XC90, är inte allt redan skrivet om den? Jo, men en ny Volvo är alltid högvilt som företagsbil på den svenska marknaden.

Den här gången är det som fraktredskap för direktörer och andra höga chefer den nya Volvomodellen kan bli aktuell som förmånsbil. Den billigaste versionen heter D4 och har 190 hästkrafter men saknar fyrhjulsdrift. Baspriset blir 489 900 kronor och med tanke på att de flesta förmånsbilister får hålla sig under 7,5 basbelopp (333 750 kronor) blir inte XC90 aktuell för särskilt många. Ett förmånsvärde på minst 6 925 kronor i månaden fransar dessutom lönekuvertet rejält i kanterna.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons