X
Annons
X

Lydia Wålsten: Förluster för Uber är inte skattebetalarnas problem

Foto: Mary Altaffer / TT NYHETSBYRÅN
Publicerad


I eftermiddag svensk tid ringer klockorna på New York Stock Exchange och taxibolaget Uber börsnoteras. På den vita balkongen som överblickar börsgolvet kommer Ubercheferna att fira efter att ha tryckt på ringklockan. Vänstern ser rött. ”De rika blir ännu rikare”, skriver The Guardian. Och visst blir några stenrika i dag. Ubers grundare Travis Kalanick äger exempelvis andelar till ett värde av 80 miljarder kronor.

Uber som säljer transporttjänster startades för tio år sedan och är nu aktivt i 65 länder. Till Sverige kom de svarta taxibilarna 2013 och betraktades då som suspekta. Taxiförbundet var särskilt kritiskt. Frågan alla ställde sig var: vem vågar åka med en omärkt taxi som beställs genom en app? Många, blev svaret. 2015 var antalet Uberbilar fler på New Yorks gator än stadens ikoniska yellow cabs och i dag värderas bolaget till ungefär 860 miljarder kronor. Börsnoteringen är en av de allra största för ett teknikföretag i USA:s historia, i sällskap av Facebook och Alibaba, Kinas motsvarighet till Amazon.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X