Annons

Förlagen satsar på pr-pigga författare

Pr-byråer och tv-soffor blir allt viktigare inslag i lanseringen av böcker. Förlagen nyanställer marknadsförare och plockar in folk från branscher med större fokus på försäljning. SvD:s litteraturredaktör Kaj Schueler funderar över hur det gick till när författare blev varumärken.

Publicerad
Stormarknader har blivit ett allt viktigare försäljningsställe för böcker. 60 procent av Icas kunder sätter aldrig sin fot i en bokhandel. Många av dem tar däremot gärna en bok till spagettin.
Stormarknader har blivit ett allt viktigare försäljningsställe för böcker. 60 procent av Icas kunder sätter aldrig sin fot i en bokhandel. Många av dem tar däremot gärna en bok till spagettin.

Böcker har blivit billigare att producera, men dyrare att sälja. Förlagens marknadsföring blir allt mer aggressiv och koncentrerad på några få säkra kort. Bäst går kända namn, personliga berättelser samt dokumentära och aktuella teman som tsunamin, Knutby och Lasermannen.

Stormarknader har blivit ett allt viktigare försäljningsställe för böcker. 60 procent av Icas kunder sätter aldrig sin fot i en bokhandel. Många av dem tar däremot gärna en bok till spagettin.

Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons