Analys

Björn Jeffery:Förklädda som techbolag – ska knäcka kreditjättarna

Björn Jeffery
Kreditkortsföretaget Brex utmanar kreditjättarna.
Kreditkortsföretaget Brex utmanar kreditjättarna. Foto: Ted Hsu/Alamy

Eurocard och American Express har länge dominerat kortmarknaden för företag i Sverige. Nu utmanar nästa generation. Förklädda som techbolag slåss de nu om den miljardmarknad som företagens kortköp utgör.

Publicerad
Annons

Inklämt mellan en bensinmack och en påfart till Bay Bridge ligger South Park – en liten oas i San Franciscos SOMA-distrikt. Området är bland annat känt för att ha hyst oräkneliga riskkapitalfirmor och Instagrams första kontor.

Som ett av få grönområden i närheten är det även en populär lunchdestination. Restaurangen South Park Café är en klassiker som legat där i 34 år. Men 2019 fick de en ny och lite oväntad ägare i kreditkortsföretaget Brex, som själva hade kontor runt hörnet. Serveringen fick vara kvar, men våningen ovanpå förvandlades till en slags kontorslounge för kortmedlemmar kallad ”Oval Room” (Silicon Valley har aldrig varit rädd för storslagna associationer). En lokal institution var förändrad av ett bolag som grundats bara två år tidigare.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons