Annons

”Förkasta idén om reklam i public service”

Foto: Jessica Gow/TT

Med reklam i SR och SVT blir deras särart än mer diffus samtidigt som konkurrensen om krympande reklaminvesteringar ökar. Det skriver Staffan Rosell, vd för Bauer Media.

Under strecket
Publicerad

Riksdagen kommer om några veckor att klubba nya villkor och riktlinjer för Sveriges Radio och Sveriges Television för perioden 2020–2025. Den som hoppas på stora förändringar kommer att bli besviken. I korthet väntas riksdagen bestämma att SR och SVT även fortsättningsvis ska producera och sända allt åt alla. Samtidigt ska de garanteras större anslag av skattepengar.

Mer glädjande är att en debatt om vad public service ska vara i framtiden har börjat spira. Allt fler ställer frågor om varför skattepengar ska satsas på att producera och sända innehåll som redan finns i överflöd i kommersiella kanaler. Frågor om vad som bör vara den skattefinansierade radions och tv:ns uppgifter börjar ställas.

Annons
Annons
Annons