Annons
X
Annons
X

Förintelseundersökning får kritik

Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas Riksförbund tycker att kunskapsfrågorna för lärare om Förintelsen är för avancerad. ”Slutsatsen att våra lärare inte kan sitt ämne är orättvis”, säger hon till SvD.se. Patrik Söderström, en av de 5 000 lärare som deltog i undersökningen blev så förolämpad att han slängde undersökningen och aldrig skickade in den och även Lärarutbildningen vid Stockholms universitet kritiserar Forum för levande historias enkät.

Forum för levande historias kunskapsenkät får kritik från lärarhåll. Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas riksförbund tycker att flera av frågorna är för avancerade och detaljerade för att fungera som ett kunskapstest av landets historie- och ämneslärare.

– Jag tycker att Forum för levande historia drar en orättvis slutsats. Det finns frågor i testet som är för detaljerade för en ämneslärare att kunna svara på, säger hon till SvD.se och berättar samtidigt att hon fört fram sina synpunkter till myndigheten.

Hon får medhåll av Patrik Söderström, gymnasielärare i samhällskunskap och religion vid S:t Eriks gymnasium i Stockholm som är en av de drygt 5 000 lärare som fick undersökningen på sitt bord.

Annons
X

– Hela undersökningen var minst sagt tendentiös. Det är klart att en historielärare ska veta att Gulag var ett arbetsläger i Sovjetunionen och inte ett förintelseläger, men att bara 2 av 5000 har svarat rätt på all frågor visar på något viktigt. Flera av frågorna var omöjliga att besvara om man inte har expertkunskaper. Det handlade om procentsatser och svarsalternativ som var förvillande lika varandra. Allt för att verkligen visa att vi lärare inte har kunskaper om förintelsen, säger han till SvD.se

Själv har han studerat till lärare vid Uppsala universitet och bland annat läst om Förintelsen i samband med en historiekurs. Han ifrågasätter myndighetens syfte med enkäten.

– De gör en hel del bra grejer som man gärna använder i undervisningen men det här tycker jag man ska ifrågasätta. Kanske vill de bara berättiga sin egen existens, det är ju trots allt deras uppgift att sprida kunskap, säger han till SvD.se.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Kritiken säger sig Patrik Söderström dela med flera av sina kollegor.

    – Vi ska skriva ihop något och skicka in till Forum för levande historia, säger han till SvD.se.

    Metta Fjelkner vill inte gå lika långt och säger att hon ändå tycker att undersökningen visar på vilka brister som finns i lärarutbildningen.

    – Det är helt klart så att den behöver förbättras, som ämneslärare har man rätt till vidareutbildning och en adekvat grundutbildning och den har släpat efter på sistone, säger hon till SvD.se.

    Även Johnny Wijk, docent och studierektor vid Historiska institutionen vid Stockholms universitet och ledamot i lärarutbildningsnämnden vid Stockholms universitet instämmer i kritiken.

    – Man skulle kunna svara fel på nästan alla de här frågorna och ändå har en hög kunskap om Förintelsen eftersom svaren är på en sådan detaljnivå. Det skiljer ju nästan ingenting mellan en del av svarsalternativen, säger han och menar att den undervisning som finns för historielärare om Förintelsen är god.

    – Vi har flera specialkurser här och det har man även i andra delar av landet. Det är i Forum för levande historias intresse att driva en sådan här fråga men det är lite elakt att ge sig på lärarna på det här sättet. Den här typen av enkät mäter ju inte kunskapsnivån alls, säger han till SvD.se.

    Han ställer sig även frågande till vilka som deltagit i undersökningen.

    – Det är ju inte enbart historielärare och samhällslärare. Det är väl lite väl mycket begärt att en idrottslärare till exempel ska ha koll på den här typen av detaljer.

    Flera läsare har också hört av sig till SvD.se och klagat på undersökningen.

    ”Även om jag inte är historielärare skulle jag bli väldigt upprörd om någon sa att jag var okunnig därför att jag t ex inte vet vilka romer nazisterna tyckte sämst om eller om judeförföljelserna startade 1933 eller 1935. Hade jag varit historielärare hade jag vägrat svara på enkäten”, skriver Inger Berggren.

    ”Misstänker att frågorna var oerhört ledande, i syfte att understryka behovet av den egna verksamheten”, skriver en annan läsare.

    Regeringen har tillsatt en utredning som ska lämna förslag på förändringar i lärarutbildningen senare i höst.

    Frågorna som lärarna fick quiz.svd.se
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X