Annons
Recension

Förintelsen fond till släktkrönikan

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Omslaget låter sig vecklas upp till ett stort pappersark, med bilder på barn och vuxna från olika tider. På baksidan står förklarat vilka personer bilderna föreställer, ibland med tid- och platsangivelse. Ett komprimerat album, som blir den självklara inramningen till Rose Lagercrantz familjekrönika ”Om man ännu finns”, där författaren i minnet letar upp historiens fragment, medveten om att berättelsen om henne själv lika mycket är berättelsen om familjens alla döda.

Förintelsen kastar sin slagskugga över sidorna, och med den kommer också tystnaden. De obesvarade frågorna följer Lagercrantz på vägen genom livet; motvilliga brottstycken till svar erbjuds här och där, men behovet av att glömma är viktigare än att berätta. Som tydligast blir det i förhållandet till mamma Ella, överlevare från både Auschwitz och Bergen-Belsen. Författaren frågar, modern undviker. Genom åren kommer delar av berättelsen droppvis från modern, trots motviljan mot berättandet och mot dotterns skrivande.

Annons
Annons
Annons