X
Annons
X
Recension

Concrete matters Förförisk konst berusar och får fantasin att skena

"En större värld" är Moderna museets vårsatsning på konst som ifråga­sätter att det var i Europa och USA som alla relevanta konst­rörelser fanns under 1900-talet. Först ut är en spännande utställning med förförisk konkret konst från Sydamerika.

Läs mer om Vårens konstutställningar 2018
Lygia Pape, ”Ttéia 1,C”. Titeln är en portugisisk ordlek med ”teia” (nät) och ”teteia” (en människa eller sak som är vacker). Installationen blir till genom att man rör sig runt de varsamt spända guldtrådarna.
Lygia Pape, ”Ttéia 1,C”. Titeln är en portugisisk ordlek med ”teia” (nät) och ”teteia” (en människa eller sak som är vacker). Installationen blir till genom att man rör sig runt de varsamt spända guldtrådarna. Foto: Åsa Lundén/Moderna museet

Kortvariga existenser har ibland överraskande långvariga konsekvenser. När gruppen Art Concret bildades i Paris 1930 av den holländske konstnären Theo van Doesburg var det kanske få som anade att den skulle påverka konstvärlden för – nåja, nästan – alltid. Gruppens manifest undertecknades av bland andra Otto G Carlsund. Trots att församlingen splittrades relativt fort fick deras idéer en stor spridning och en imponerande överlevnadskraft.

Lygia Pape, ”Ttéia 1,C”. Titeln är en portugisisk ordlek med ”teia” (nät) och ”teteia” (en människa eller sak som är vacker). Installationen blir till genom att man rör sig runt de varsamt spända guldtrådarna.

Foto: Åsa Lundén/Moderna museet Bild 1 av 6

Hélio Oiticica, ”Sem título (de la serie Relevos espaciales)” (Utan titel (från serien Reliefer i rummet)), 1959/1991.

Bild 2 av 6

Utställningsvy från ”Concrete matters”. I förgrunden Franz Weissmanns skulptur ”Coluna neoconreta” från 1957. Verken i utställningen kommer från en privatsamling i New York.

Foto: Åsa Lundén/Moderna museet Bild 3 av 6

Gego, ”Esfera” (Sfär), 1976.

Foto: Moderna museet Bild 4 av 6

Lygia Clark, ”Radar – Pq”, 1960/1984.

Foto: Moderna museet Bild 5 av 6

Alejandro Otero, ”Estudio 2” (Studie 2), 1952.

Foto: Moderna museet Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X