Annons
Recension

Förförisk kärleksförklaring till scenen

Fredrik Samuelsson, Jens Palmqvist, Oscar Quiding, Håkan Starkeberg och Lars Martinsson som hantverkare.
Fredrik Samuelsson, Jens Palmqvist, Oscar Quiding, Håkan Starkeberg och Lars Martinsson som hantverkare. Foto: MARTIN HELLSTRÖM
Under strecket
Publicerad

Läckö Slottsopera har blivit en alltmer omistlig del av Operasverige, med nyfiken repertoar och vitala uppsättningar. Sommaren 2011 spelade man Benjamin Brittens ”The Turn of the Screw”, årets Britten-jubileum firas med ”En midsommarnattsdröm” från 1960. Texten följer Shakespeares komedi, där tre parallella handlingar binds samman genom förtrollning, förvirring och förväxling. I Brittens intrikata musikaliska väv ges olika klangvärldar till skogens magiska väsen, de unga kärleksparens förvecklingar och hantverkarnas amatörteater.

På Läckös borggård har man inspirerats av Shakespeares egen teater och spelar på en enkel brädscen under öppet tak. Åsa Melldahls uppsättning är en kärleksförklaring till scenkonstens illusioner, rollspel och tillit till publikens medskapande fantasi. Här råder mer förkonstling än natur, trots de idogt kvittrande Läckösvalorna. Det är teaterns kraft som förvänder synen och förvandlar verkligheten; det mystiskt hemlighetsfulla i den nattliga skogen skapas av orkesterspelets hallucinatoriskt trolska skymningsklanger under Simon Phipps varsamt säkra ledning.

Annons
Annons
Annons