Annons
Recension

Judas Författarskap som vågar skapa oro

I sin nya roman återvänder Amos Oz i kammarspelets skala till teman som han har arbetat med tidigare – existentiell ensamhet, iver, ursinne. Han har en sällsam förmåga att skapa beröringspunkter mellan politik och inre liv, skriver Sigrid Combüchen.

Publicerad
Författaren Amos Oz (född 1939) är även professor i litteratur vid Ben-Gurion University i Beersheba. Bland prestigefyllda litterära utmärkelser märks de tyska bokhandlarnas fredspris 1992, Goethes kulturpris 2005, Prinsen av Asturiens pris 2007 och Primo Levi-priset 2008.
Författaren Amos Oz (född 1939) är även professor i litteratur vid Ben-Gurion University i Beersheba. Bland prestigefyllda litterära utmärkelser märks de tyska bokhandlarnas fredspris 1992, Goethes kulturpris 2005, Prinsen av Asturiens pris 2007 och Primo Levi-priset 2008. Foto: Uzi Varon

En sonettkrans består av fjorton dikter som besjunger ett tema, aspekt för aspekt. Varje dikt är en vers på 14 rader och ifall kransen avslutas med sonett nummer 15, en mästarsonett, bildas den av första raden i var och en av de 14 föregående. När en sådan komposition är välgjord blir mästarsonetten inte ett paraply som fälls upp, utan en himmel av alternativ. Den uttrycker logikens skönhet, men också resultatets tillfällighet. Ett konstverk ger inga svar utan ställer frågor och diktkransen blir inte harmonisk utan orolig av sin mästare, som öppnar för oskrivna tankar genom att tangera sina fjorton sonetter.

Författaren Amos Oz (född 1939) är även professor i litteratur vid Ben-Gurion University i Beersheba. Bland prestigefyllda litterära utmärkelser märks de tyska bokhandlarnas fredspris 1992, Goethes kulturpris 2005, Prinsen av Asturiens pris 2007 och Primo Levi-priset 2008.

Foto: Uzi Varon Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons