Författarnas ledmotiv
Poeten Ann Jäderlund skriver gärna till ljudet av Malimusikern Ali Farka Touré, Björn Ranelid föredrar perfektionisterna Jussi Björling och Céline Dion, och Jan Arnald lärde sig skriva deckare till jazz. SvD har tagit reda på vad några författare lyssnar på och varför Mirja Unge och Henning Mankell föredrar tystnad .
Det brukar kallas världens ensammaste yrke, författarens. Vecka efter vecka hukad framför tangentbordet med tankarna som enda sällskap. Och ljudet från högtalare eller lurar, visar det sig. Referenser till kompositörer och popband är vanliga i skönlitteraturen och nyligen berättade den skotske deckarförfattaren Ian Rankin i SvD att han använder sig av fyra album för att skapa skrivro, bland annat Brian Enos ambientklassiker Music for airports.
–Vi gillar musik, vi författare, och de som skriver bra har någon sorts musikalitet. Kopplingarna mellan musik och skrivande kan vara oerhört komplicerade på somliga sätt – och oerhört enkla på andra, säger Jan Arnald.