Annons

Fredrik Rönnbäck:Förfalskningarnas egen konsthistoria

Det var först under 1800-talet som konstförfalskningar på allvar började fördömas. Kanske närmar vi oss åter en förändrad syn på plagiat och kopior, som en följd av att kulten kring originalitet och autenticitet under senare decennier förlorat i styrka.

Under strecket
Publicerad

Guy Isnard bland falska Mona Lisor som ingick i en utställning över förfalskad konst i Paris 1955.

Bild 1 av 1

Guy Isnard bland falska Mona Lisor som ingick i en utställning över förfalskad konst i Paris 1955.

Bild 1 av 1
Guy Isnard bland falska Mona Lisor som ingick i en utställning över förfalskad konst i Paris 1955.
Guy Isnard bland falska Mona Lisor som ingick i en utställning över förfalskad konst i Paris 1955.

Inför världsutställningen i Paris år 1900 drogs en ny aveny från Esplanade des Invalides till stadens paradgata Champs-Élysées. Över ­Seine slogs en bro, den rikt utsmyckade Pont Alexandre III, och på högra flodstranden kantades den nya avenyn på ömse sidor av två nybyggda utställningshallar i överdådig Beaux-arts-stil som fick namnen Grand Palais och Petit Palais. ”Detta monument har av republiken tillägnats den franska konstens ära”, står det fortfarande att läsa på fasaden till Grand Palais som genom åren har kommit att hysa en lång rad konstsalonger och utställningar.

Annons
Annons
Annons