Annons

Företag tvingas ändra utskick

Sveriges tre största jultidningsföretag tvingas ändra sina utskick efter SvD:s granskning förra hösten. Det är första gången på 30 år som ett avtal tecknas mellan branschen och Konsumentverket. Men verket är fortsatt kritiskt till att barn får direktutskick.

Under strecket
Publicerad

Marcus och mathias Lundh synar några av alla de erbjudanden från jultidningsförlagen som landat i brevlådan. De får sälja själva, men vid leveranserna när det är dags att ta betalt av kunderna följer deras föräldrar med.

Foto: DAN HANSSON Bild 1 av 1

Marcus och mathias Lundh synar några av alla de erbjudanden från jultidningsförlagen som landat i brevlådan. De får sälja själva, men vid leveranserna när det är dags att ta betalt av kunderna följer deras föräldrar med.

Foto: DAN HANSSON Bild 1 av 1
Marcus och mathias Lundh synar några av alla de erbjudanden från jultidningsförlagen som landat i brevlådan. De får sälja själva, men vid leveranserna när det är dags att ta betalt av kunderna följer deras föräldrar med.
Marcus och mathias Lundh synar några av alla de erbjudanden från jultidningsförlagen som landat i brevlådan. De får sälja själva, men vid leveranserna när det är dags att ta betalt av kunderna följer deras föräldrar med. Foto: DAN HANSSON

Efter SvD:s artiklar förra året om jultidningsföretagens metoder att få barn att sälja jultidningar, startade Konsumentverket en granskning av bolagens utskick. Minst ett av företagen bröt mot gällande marknadsföringsregler.

Annons
Annons
Annons