”Företag tjänar pengar på användarnas data”

Om dataskyddsförordningen implementeras i dagens form får den större konsekvenser i Sverige än i andra EU-länder. Men den omfattande lobbyingen mot förordningen gör utgången osäker, säger forskaren Christine Kirchberger.

Under strecket
Publicerad
MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN/SVD/SU.SE
Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN/SVD/SU.SE
Annons

En dataskyddsförordning ska införas i EU med syfte att skydda konsumenters personliga data. Tanken med EU-kommissionens ursprungsförslag är bland annat att medborgarna ska få större möjligheter att radera uppgifter på nätet. Företag ska heller inte kunna lagra och behandla individers personuppgifter utan uttryckligt tillstånd. Men som SvD tidigare har skrivit pågår en
omfattande lobbying mot förslaget. Ett av företagen bakom påtryckningarna är det amerikanska näthandelsföretaget
Amazon som vill se ett svagare regelverk och försvaga medborgarnas integritetsskydd jämfört med rådande förslag. Bland annat vill Amazon göra det lättare att sälja användarens information till tredje part.

Christine Kirchberger, doktorand vid Institutet för rättsinformatik, anser att Amazons förslag är uppseendeväckande. Ändå är hon inte förvånad.

Annons
Annons
Annons