”Företag missar hbtq-marknad värd miljarder”

Kinas hbt-marknad uppskattas i år till 800 miljarder dollar. Även i Tyskland och USA finns en köpstark grupp hbt-personer som svenska företag missar i sin marknadsföring, menar Tobias Holfelt, vd på MB Market Makers som analyserar hbt-personers konsumtion.

Publicerad
Stockholm Pride avslutas varje år med en färgsprakande parad. Förra året deltog 60 000 personer i paraden, som är Skandinaviens största.

Stockholm Pride avslutas varje år med en färgsprakande parad. Förra året deltog 60 000 personer i paraden, som är Skandinaviens största.

Foto: Annika af Klercker/ TT
Tobias Holfelt, vd på analysföretaget MB Market Makers.

Tobias Holfelt, vd på analysföretaget MB Market Makers.

Foto: David Lindholm
Annons

På måndag startar Pride-festivalen i Stockholm för att uppmärksamma hbtq-personer och deras rättigheter. I dag glöms gruppen ofta bort i företags marknadsföring, menar Tobias Holfelt, vd på analysföretaget MB Market Makers.

I den senaste studie av Kina konstaterar analysföretaget att hbt-personer i Kina handlar varor och tjänster för 800 miljarder amerikanska dollar per år. Företag som inte lyckas attrahera målgruppen kan både missa bra rekryteringar och affärsmöjligheter.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons