Annons

Företag måste ta ett större socialt ansvar

Företagen måste ta ett större ansvar för hållbar utveckling i framtiden. Det blir tydligt när agerandet granskas, som i Swedwatchs rapport som publicerades idag. Men för att få en förändring krävs en rak och öppen dialog med företagen, skriver Sidas generaldirektör Charlotte Petri Gornitzka.

Under strecket
Publicerad

Idag presenterades Swedwatchs rapport ”Platinautvinning med risker – Vilket ansvar har svenska företag i Sydafrika” (
SvD 29/10). Gruvnäringen i Afrika har potential att ge ytterligare skjuts åt kontinentens tillväxt men är ofta förknippad med hårda arbetsvillkor och bristande rättigheter. Många har säkert Marikana-massakern i augusti 2012 i färskt minne, där 34 sydafrikanska gruvarbetare som protesterade mot förhållandena i gruvorna sköts till döds av polis och 78 skadades. Därför är det här en viktig granskning.

I rapporten, som finansierats av Sida, konstateras bland annat att företagen Scania, Volvo, Atlas Copco och Sandvik har kopplingar till gruvbranschen både genom försäljning av gruvutrustning och genom användandet av platina i fordonskatalysatorer för lastbilar. Företagen själva har högt ställda etiska riktlinjer, men frågan som tas upp är hur stort ansvaret är för eventuella missförhållanden längre ned i leverantörsledet eller hos kunderna. Det är oerhört viktigt att företagen tar sitt ansvar och lever upp till FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter.

Annons
Annons
Annons