X
Annons
X

Före Sälen var Sälen – med gengas till backen

På den här vägen i Sälenfjällen är Volvo XC70 med takbox det vanligaste färdmedlet i dag. Men när den här bilden togs i början av 1940-talet hade busstrafik precis ersatt skidor eller häst och släde som transportmedel till fjället.

På 1940-talet var det inte ovanligt att passagerare tog plats på taket på fjällresan. Den slingriga vägen och användandet av gengas gjorde att hastigheten inte var hög.
På 1940-talet var det inte ovanligt att passagerare tog plats på taket på fjällresan. Den slingriga vägen och användandet av gengas gjorde att hastigheten inte var hög. Foto: Curt Ewert

Bussen är en Volvo B11, en modell som skulle bli den sista massproducerade svenska bussen med motorhuv. Bussen tog normalt mellan 29 och 33 passagerare, men på G Larsson Busstrafiks turer mellan järnvägsstationen i Sälen och Högfjällshotellet var det vid den här tiden inte ovanligt att passagerare tog plats även på taket.

På 1940-talet var det inte ovanligt att passagerare tog plats på taket på fjällresan. Den slingriga vägen och användandet av gengas gjorde att hastigheten inte var hög.

Foto: Curt Ewert Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X