Fördomar skapar skillnader

Skillnader i hur pojkar och flickor presterar i naturvetenskap och matematik kan till stor del förklaras av fördomar i samhället. Sju av tio tror att män är bättre på naturvetenskap.

Under strecket
Publicerad

Agnes Benkö, 14, och Petra Niskonen, 14, trivs utmärkt på KTH:s och Vetenskapshuset sommarkurs där tjejer får möjlighet att läsa extra teknik och naturvetenskap. Målet är att locka tjejer att välja naturvetenskapliga utbildningar. Här tillverkas till exempel solceller av titanoxid, blåbärssaft och blyerts.

Foto: INGVAR KARMHED
Annons

En grupp forskare vid Uppsala Universitet har tillsammans med internationella kolleger studerat könsfördomar hos nästan 300 000 människor i 34 länder. Testresultatet visar att 70 procent har en starkare association mellan kombinationen man och naturvetenskap än mellan kvinna och naturvetenskap. Resultatet visar också att i de länder där fördomarna var som störst, var det också större skillnader mellan flickors och pojkars resultat på de nationella proven.

– De stereotypa könsuppfattningarna ger vissa provresultat och provresultaten håller de stereotypa könsuppfattningarna vid liv, säger Nazar Akrami, en av de ansvariga forskarna.

Annons
Annons
Annons