Fördelar och faror med kedjornas bonussystem

Förra året fick Coops kunder igenomsnitt tillbaka 280 kronor. Nu rasar många efter besked om förändringar av bonussystemet. Men att skaffa medlemskort hos någon annan livsmedelskedja kommer knappast ge mer tillbaka, menar professor Solveig Wikström som har studerat våra konsumtionsvanor

Under strecket
Publicerad

Medlemsbonus och kundkortsrabatter är något som kunderna faktiskt använder sig av, menar Solveig Wikström, professor vid företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet.

Foto: ANDREAS H. NILSSON /SVD
Annons

Dagligvarukedjan Coop var ett tag ensam om att ha ett återbäringssystem. Idag har fler livsmedelsaktörer – som Ica och Hemköp – tagit efter i någon form. Men för den som handlar mycket är Coops återbäring via kundkortet fortfarande högst. Förra året delade 3,3 miljoner aktiva kundkortskunder på 924 miljoner i återbäring, enligt företaget. Det motsvarar 280 kronor per kund.

Men frågan är hur det blir framöver. Coop blöder, och i början av veckan meddelade matjätten att förändringar kring bonusen är på gång. Det kommer göra kedjornas bonussystem än mer likartade, säger Solveig Wikström, professor vid företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet.

Annons
Annons
Annons